Lifestyle

De gids voor mensen op dieet en met diabetes voor het kopen van chocolade

Hoe kunt u uw dagelijkse chocoladefixatie krijgen en ook minder suiker of calorieën eten? Dat is een vraag van een miljoen euro die verschillende bedrijven op mensen baseren. In de afgelopen jaren is de suikervrije en portiegestuurde chocolademarkt explosief gegroeid. Er zijn allerlei suikervrije versies van favoriete chocoladerepen. En je kunt nu individueel verpakte chocoladerepen of -sticks kopen in porties van 60 tot 100 calorieën, samen met de immer populaire kussen.

Om u te helpen bij het kiezen van alle beschikbare opties, hebben we een aantal suikervrije chocoladeproducten, zoals suikervrije pralines (en ook enkele portiegestuurde) op smaak getest. Maar laten we eerst eens kijken hoe het hebben van een beetje chocolade elke dag eigenlijk goed voor je kan zijn.

Kan chocolade echt goed voor je zijn?

Ja, het is waar – chocolade lijkt een aantal gezondheidsvoordelen te hebben. Hoewel er meer onderzoek moet worden gedaan, hebben onderzoeken aangetoond dat cacao en donkere chocoladesoorten het risico op hart- en vaatziekten kunnen verminderen, de bloeddruk kunnen verlagen en de bloedvaten kunnen ontspannen.

Veel van de gezondheidsvoordelen van chocolade lijken voort te komen uit de antioxiderende flavanolen (een soort flavonoïde), die ook worden aangetroffen in ander plantaardig voedsel, waaronder thee, druiven, grapefruit en wijn. De cacaoboon is er buitengewoon rijk aan.

Het flavanolgehalte van chocolade hangt af van het flavanolgehalte van de gebruikte cacaoplant en de manier waarop de cacao in chocolade werd omgezet. Maar hier zijn drie algemene vuistregels:

  • Cacaopoeder en bakchocolade bevatten meer flavonoïden dan pure chocolade.
  • Pure chocolade heeft meer flavonoïden dan melkchocolade.
  • Witte chocolade heeft er geen.

Dit alles heeft natuurlijk een addertje onder het gras: je wilt niet al deze potentiële gezondheidsvoordelen van pure chocolade en cacao teniet doen door te veel calorieën of te veel verzadigd vet te eten. Controle over de porties is dus belangrijk.

Hoe maken ze suikervrije chocolade die heerlijk smaakt?

Het eerste dat ik leerde tijdens het onderzoeken van de suikervrije chocolademarkt, was dat bepaalde drogisterijen en supermarkten elk bepaalde merken suikervrije chocolade in voorraad hebben. Dus als je op zoek bent naar een bepaald merk, blijf dan naar verschillende winkels gaan.

Ik ontdekte ook al snel dat de suikervervangende du jour voor suikervrije chocolaatjes maltitol (een suikeralcohol) is. Bijna alle bedrijven die suikervrije chocolaatjes maken, gebruiken het.

Dit type suikervervanger (waaronder sorbitol, xylitol, mannitol en isomalt, naast maltitol) is bijzonder nuttig voor mensen met diabetes omdat slechts een deel ervan wordt verteerd en geabsorbeerd. En het deel dat via het darmkanaal wordt opgenomen, wordt langzaam opgenomen, waardoor er weinig stijging van de bloedsuikerspiegel is en er weinig insuline nodig is.

Klinkt te mooi om waar te zijn? Welnu, er zijn een paar nadelen aan suikervrije chocolade:

Potentieel ongemak in de darmen. De meeste pakjes suikervrije chocolade hebben een etiket waarop staat “” Overmatige consumptie kan een laxerend effect hebben. “Dit” laxerende effect “is te wijten aan het deel van de suikeralcohol dat niet verteerd of opgenomen wordt. Het gaat door de darmen. en begint te gisten en water aan te trekken. Ongemak variërend van gas tot diarree kan het gevolg zijn, afhankelijk van de geconsumeerde hoeveelheid en het individuele darmkanaal van elke persoon. Beschouw dit als een beetje extra motivatie om deze chocolaatjes in kleine porties te eten! De American Dietetic Association adviseert dat meer dan 50 gram sorbitol of 20 gram mannitol per dag kan diarree veroorzaken Hoeveel suikeralcohol in elk suikervrij chocoladeproduct zit, lees je op het voedingsinformatie-etiket.

Suikervrij betekent niet dat je verzadigd vet of calorievrij bent. Chocolade smaakt zo goed vanwege twee dingen: het zoete ingrediënt (maltitol, in het geval van suikervrije chocolade) en cacaoboter. En cacaoboter is rijk aan verzadigd vet. Vijf stukjes Russell Stover Sugar Free Chocolate Candy Miniatures zijn bijvoorbeeld goed voor 190 calorieën, 14 gram totaal vet en 9 gram verzadigd vet.